Едуард Ніканоров: міфологія знань
25 Червня, 19:45
Поділитись статтею
Е. Ніканоров– один із найцікавіших сучасних українських творців. Має чутливість до того, що ми називаємо легкістю форми (досконала майстерність у передачі деталей зображення), яка залишається цільною попри настільки екстраординарну фрагментацію елементів. Його живописна фантазія, натхненна історичними та знаннями середземноморської символіки, вражає різноманітністю створеного світу. Брав участь в індивідуальних і групових виставках престижних галерей у Словаччині, Росії, Бельгії, Німеччині, Голландії, Англії, Шотландії, Ірландії, Австралії, Франції, Польщі та США. Його роботи є в колекції Європейської галереї мистецтв. Власниками його творів є впливові особи світу політики та бізнесу, в тому числі Івана Трамп– перша дружина Дональда Трампа, американського президента-мультимільйонера, – пише про художника MałgorzataDorna.
За межами міста й навіть країни творчість Едуарда Ніканорова знана та досліджена краще, бо переважно там відбуваються продажі робіт цього самобутнього художника, хоча останнім часом його персональні виставки можна щороку бачити й у Івано-Франківську.
Едуард Ніканоров народився 1959 року в Барановичах (Білорусь). Навчався в Краснодарському художньому училищі, а 1985-го закінчив монументальне відділення Київської Академії мистецтв (майстерня професора М. Стороженка), опісля переїхав до Івано-Франківська. Пізніше понад десятиліття мешкав у Празі, де вів активне мистецьке життя з участю у виставках по всій Європі. 2010-го повернувся до міста юності.
Художник часто надихається історичними сюжетами. Варіант полістилістики конфліктно-колажного підходу, коли в одному творі зіставляються предмети різних часів, архетипічні елементи різних культур, стилів, навмисно вивертаються назовні несумісні форми, щоб продемонструвати нове світосприйняття. Але це не еклектика, а єдність синтетичного типу: мажорне і мінорне, шумові ефекти фону, спектральна веселка мирно співіснують, демонструючи повноту вражень від глобальності сучасного світу.
Важливим арсеналом для запозичень стає історія європейського живопису з класичним початком, архаїчними витоками та постмодерним завершенням. Ностальгія “за традицією” разом з академічною освітою в країні, де й дотепер не зрозуміло, “яких пращурів ми сини”, доводиться самостійно моделювати естетичну міфологію, застосовуючи для цієї серйозної справи самоіронію, ритми карнавальної легкості й прохолодну відстороненість концептуального підходу. Ще одним важливим джерелом цитування стає мова мас-медіа – графіті, комікс, реклама – те, що узагальнено позначається як поп-культура. Вся ця інформаційна навала – безсистемна, іррегулярна, відкриває митцю широкий простір для несподіваного, ірраціонального колажування популярними образами, додаючи до їхнього трактування нові підтексти. При цьому образ-імідж, зберігаючи свою масову впізнаваність, одночасно набуває “елітних” значень. Мабуть, при такій різновекторній полістилістиці живопису його діалог з масовою культурою – одне з важливих завоювань постмодерну, відповідно, й сам живопис набуває популярності в ширших колах.
Митець дбає про виразну трансформацію власної мови у стиль. Сучасне мистецтво – це в першу чергу намагання звернутися зі своїми внутрішніми сумнівами до уявного співбесідника. Художник не любить пояснювати вербально, вважає, що достатньо намальованого. Наслідком освіти монументаліста є певна пафосність подачі теми. Ще з 80-х років особливістю художньої стилістики Е. Ніканорова стає раціональність, котра протиставляється експресії геометричних векторів. Його манері властива візуальна привабливість, особливо виразна на колективних імпрезах, де його картини опиняються в центрі глядацької уваги. Розмовляючи мовою свого часу зі всіма несподіванками, парадоксами, іронічними гримасами, художник творить варіацію індивідуального “Zeitgeist”. Опрацьовуючи штампи, нав’язані поп-культурою, художник вміло деколажує образи та ідеї, висмикнуті з історії мистецтва, створюючи власний світ рефлексій та деміургії. Матеріалом можуть слугувати Мона Ліза, Нестор Махно, чорний квадрат чи біблійна або давньогрецька міфологія.
“Викрадення Європи” – велика композиція на міфологічну тематику, інтерпретована через призму подій сучасності. Масивна туша бика-Зевса ґвалтовно парується з частинами жіночого тіла – ногою, рукою, обличчям, профіль якого зливається з мордою тварини-бога, котру ми впізнаємо лишень за міцними гострими рогами. Насправді картина позбавлена еротичності, скоріше це драматична оповідь про культурну історію континенту разом з вигадками, що породили ці землі. У шкіру тварини вплетені фрагменти слідів подій, портрети героїв – таке собі химерне мерехтіння часу. Європа немовби стала одним цілим зі своїм викрадачем, і тепер нелегко розібрати, де хтиве божество, а де його жертва. Замість морського краєвиду, тлом картини стає суха, охриста, пласка, порожня поверхня пустелі. Занепад чи чиста сторінка, що буде писатися прибульцями бідніших країн?
Перенесення людських емоцій у світ міфів для автора є способом дистанціювання від повчальної дидактики. Відповідно, й людську природу художник у своїх творах чітко й однозначно поділяє на дві якості – добру і злу, ясну і темну, духовну і звірячу. Художник в постіндустріальну епоху фіксує пануючі стани та настрої, створюючи естетику споживання та насолоди на прикладах історій, котрі людство пережило. Найкраще, на його думку, це вдається засобами гротеску, іронії, сатири.
З першого погляду композиції Е. Ніканорова – це своєрідні імпровізації, спонтанна гра із заданими моделями, що нагадує колаж з героїв, предметів, деталей, викладений у певній геометричній послідовності. В контексті постіндустріального суспільства, де ієрархія подій, історична лінійність позбавляються цінності, тому що предмети, речі впорядковуються за шкалою ринкової привабливості, консюмеристського бажання, авторитет як такий усувається з історії. І чим в такому разі є почуття – товаром чи інстинктами? Виклично гротескові образи дозволяють автору загравати з серйозними проблемами реальності. Іронія як спосіб дистанціювання від однозначності. Художник запрошує до гри, бо життя не що інше, як співіснування homoludens (людей, що граються).
Усіляка гра є добровільною діяльністю. Завдяки цьому вільному характерові гра виходить за межі природного процесу. Дитя й тварина граються, бо гра дає їм втіху, і саме в цьому полягає їхня свобода, – писав ЙоганГейзінга в “Homoludens”.
Художники постмодерну послідовно й методично досліджують, «що є мистецтво», через мінливі форми мовних ігор виявляють безперервність традицій, зіставляють, зіштовхують неоднозначні семіотичні коди і структури мислення, відкриваючи нові можливості прочитання відомих контекстів.
Автор: Анатолій ЗВІЖИНСЬКИЙ
Стаття опублікована в журналі МІСТО № 16
*Передрук матеріалу дозволяється тільки за погодженням з редакцією.
Поділитись статтею